Jongens D1- HC Ypenburg JD1 : 2 - 2

JD1 verspeelt mooie voorsprong

Het zag er allemaal zo mooi uit voor de mannen van de JD1 tegen de ploeg van Ypenburg D1, een geduchte concurrent op de ranglijst en ook vorig jaar een pittige tegenstander. Het was mooi weer, het echte begin van de lente en er was nog meer zon beloofd deze zaterdag. Dus waarom ook geen mooie overwinning voor HVW, die het vandaag zonder Tijn moesten stellen? En voor mij was het leuk om er na een behoorlijke tijd van afwezigheid weer bij te kunnen zijn en 11 enthousiaste jonge mannen aan het werk te zien.

En nogmaals, het begon zo goed, want al na 3 minuten rondde een zeer fanatieke Beau een goed genomen strafcorner keurig af (0-1). Een strafcorner “uit het boekje” zou ik zeggen en ik heb er niet eens zo heel veel verstand van. Die 0-1 gaf de JD1 vleugels, want er ontstond een duidelijk zichtbaar overwicht: er werd goed gecombineerd, goed positie gekozen, er was snelheid in het spel. Wat wil een toeschouwer nog meer? Juist ja, doelpunten en een overwinning. Al in de 12e minuut was het bijna zover, toen uit een corner een kans ontstond, die net geen treffer opleverde helaas. Maar een minuut later was daar opnieuw Beau, die een absoluut mooie aanval van de D1 keurig afsloot met een schitterende treffer (0-2). De toeschouwers uit Naaldwijk (en een enkele uit Scheveningen dus) gingen er nog maar eens voor staan, want dit moest toch wel de voorbode zijn van een stevige overwinning?

Maar dat gebeurde dus niet en dat was aanvankelijk niet eens zo de verdienste van de thuisploeg. Want die zag onder in de 15e minuut een van de sporadische aanvallen goed gestopt door Jim en miste een kans bij een strafcorner. En in de 19e minuut was het weer Beau, die bijna zijn derde treffer achter zijn naam schreef, maar zijn schot maar net naast zag gaan. Tja en dan gaat het zoals zo vaak mis, wordt het geen 0-3, maar 1-2. Heel ongelukkig hoor, want weliswaar kwam na een uitverdedigingsfout de bal onverwacht bij Ypenburg terecht en ging de bal ongelukkig via de stick van Friso in het doel. Pech voor HVW en mazzel voor Ypenburg, maar het bracht de thuisploeg wel terug in de wedstrijd. Om precies te zijn in de 26e minuut. In de rest van de eerste helft hield de JD1 zich staande, maar meer was het ook niet. Zowel Ypenburg als HVW kreeg nog kansen, zoals Beau (hij weer ja) in de 35e minuut. Wij hoopten natuurlijk op een herboren D1 aan na de pauze, maar die hoop werd snel de bodem in geslagen. Ondanks de alsmaar scherper wordende zon. Onze jongens gaven onnodig het initiatief weg aan de tegenstander, die de kansen dankbaar aangreep. Er werd bij HVW ineens veel te veel “gepingeld”, het plaatsen werd onzuiver en het tempo zakte terug.

Helaas toonde de scheidsrechter (hadden we hier al eerder mee gemaakt), die op zich best goed floot zich steeds nadrukkelijker aanwezig met herhaalde terechtwijzingen en ook dat deed onze ploeg geen goed. Pas in de 12e minuut konden we weer een mooie actie van onze ploeg zien, maar helaas zag Julian zijn schot gekeerd door de keeper. Maar het bleef onnodig spannend, omdat de JD1 het initiatief veel te veel aan de tegenstander liet. “Het werd rete spannend”, liet zelfs een vrouwelijke supporter van HVW, zich ontvallen. Om precies te zijn: deze historische woorden werden genoteerd in de 26e minuut. Ook al kwam Tijn (ondanks zijn blessure) er nog in voor Wout, het lukte niet om meer overtuiging in het spel van de Naaldwijkse mannen te krijgen. Terwijl Ypenburg aan de andere kant juist steeds meer kansen kreeg. Die in de 30e minuut de eigenlijk wel verdiende 2-2 opleverde. Er volgden zelfs twee mooie kansen voor de thuisploeg voordat HVW in de 34e minuut de echt laatste kans kreeg op volle winst. Maar het blijft bij een kans helaas. De JD1 had hier duidelijk de winst verspeeld door het na 0-2 iets te makkelijk op te vatten, waardoor Ypenburg terug kon komen in de wedstrijd.

Gelukkig herstelde de JD1 zich een dag later, want zondag werd de inhaalwedstrijd van Rotterdam gewonnen met 4-1, waardoor de kansen op het kampioenschap overeind blijven.

Ton van Rijswijk, [email protected]