Jongens D1- Klein Zwitserland JD2 : 7 - 1

JD1 wint strijd om tweede plaats moeiteloos (7-1)…en wordt zelfs 1e!

We stonden nog wat na te praten over de mooie wedstrijd van de MA1, waardoor ik de eerste goal van de JD1 bijna miste (1-0). Maar het was wel Wout, die al in de 2e minuut de jongens van KZ aan het denken stemde, want de aanval waaruit dit doelpunt voort kwam, was, laat ik het zo zeggen “imponerend”. En toen Beau er in de 5e minuut al 2-0 van maakte na weer zo’n mooie aanval, dachten we “wat maakten die jongens zich vooraf druk met hun bewering, dat het vanmiddag om de tweede plaats zou gaan”. Dat was wel zo, want HVW en KZ hadden beiden evenveel punten en deelden dus de tweede plaats. Maar aan het spel kon je dat niet zien, want de JD1 was in alle opzichten superieur en speelde met heel veel energie en overtuiging. Ja, natuurlijk deed ook KZ nog wel wat terug, de ploeg kreeg ook wat kansjes, maar een strafcorner leverde niets op en bij de overige kansen was daar keeper Jim, die als een “vorst” heerste over zijn doel. Zou er een prijs geweest zijn voor “man of the match” dan had Jim met de vingers in de neus de eerste prijs hebben gewonnen!

Na de “bijna 2-1” was er die prachtige combinatie die liep van Tijn naar Beau en naar Jan, die werd afgerond met een hele mooie treffer (3-0), die terecht applaus opleverde van de tribune. Er was wel even overleg tussen beide scheidsrechters, maar de treffer bleef toch gehandhaafd. Was ook veel te mooi om afgekeurd te worden, vonden wij. In de 27e minuut maakte Friso (via een tegenstander) er zelfs 4-0 van en duidelijker kon de overheersing door de JD1 niet weergegeven worden. Het pleit voor KZ D2, dat ze toch het hoofd overeind hielden en bleven proberen tegen te scoren en dat lukte na een mislukte strafcorner in de 31e minuut (4-1).  Tijn (wat kan die weergaloos hard door een defensie laveren) zag helaas een aanval “sterven in schoonheid”, maar het applaus was terecht.

Nu vasthouden jongens. Dat commentaar gaf vrijwel iedereen vanaf het verwarmde terras en dat zal ongetwijfeld ook de kern van het advies van de coaches in de pauze zijn geweest. Want een tweede tegentreffer zou de tegenstander wel eens vleugels hebben kunnen geven. Het gebeurde niet, want weer zo’n oogstrelende combinatie tussen van Julian (die trouwens een hele sterke wedstrijd speelde) via Friso naar Tijn naar Wout werd door de laatste prima afgerond. Hetgeen 5-1 en opnieuw applaus opleverde. Ach en toen Tijn na een mooie actie van Friso (die ook al niet te stoppen is als hij het echt op z’n heupen krijgt) er zelfs 6-1 van maakte, was het gebeurd met de smeulende hoop bij KZ: het was over en uit. En laten we eerlijk zijn: zo spelend in elke wedstrijd (nee, dan heb ik het even niet over die onnodige nederlaag bij Ypenburg jongens) moet de JD1 heel hoog kunnen eindigen. Het is een feestje om te zien hoe deze mannen in de afgelopen jaren zijn uitgegroeid tot echte hockeyers.

Oh ja, voor de statistiek: Tijn schoot ook nog een keer tegen de paal, KZ liet een strafcorner onbenut en Jan maakte er na weer zo’n mooie actie ook nog eens 7-1 van. En in de 66e minuut liet Jim in het doel nog eens zien, dat zelfs als KZ nog een kans kreeg, hij er persoonlijk voor zorgde, dat die alleen maar tot een “delete” kon leiden. Het was natuurlijk een dubbel feestje voor de mannen van D1, want niet alleen wonnen ze met 7-1, maar ze mochten ook nog eens spelen met de lichtmasten vol aan, dus ze moeten zich wel even echte sterren gevoeld hebben. Voor mij was het een heerlijke zaterdagmiddag.

Ton van Rijswijk, [email protected]

Lang na de wedstrijd van JD1 (zondagochtend) bleek zelfs dat Ypenburg JD1 met 1-2 verloor van Hudito JD1 waardoor onze JD1 de voorcompetitie zelfs als 1e in de 1e klasse heeft afgesloten! Een fantastische prestatie van het team en coaches!