Jongens D1- hdm JD2 : 3 - 1

Eerste 12 minuten waren genoeg voor JD1 (1-3 winst)

JD1 moest op deze mooie zaterdagmiddag uit spelen tegen HDM J2, een parkeerplaats vinden bij de Theo Mann Bouwmeesterlaan lukte zowaar redelijk moeiteloos en het weer was prachtig. Kortom, de omstandigheden waren prima èn de mannen hadden er in zin, waren zich driftig aan het inlopen voor de wedstrijd.

Ze waren ook al druk aan het rekenen, want bij “winst met minstens 3 doelpunten verschil” zouden ze de eerste plaats pakken! Jaja, ze zijn zich goed bewust van hun kansen. En die kansen leken ook moeiteloos waarheid te worden, want de JD1 “ging erop en erover heen” en ditmaal was het geen “schone schijn”. Al in de eerste minuut zorgde Friso immers , dat er balbezit bleef na een strafcorner en Jorn  benutte de buitenkans (0-1). Het was het begin van een ogenschijnlijke “walk over”, want al in de derde minuut laveerde Tijn op een onnavolgbare manier, waar hij het patent op heeft, langs 3 tegenstanders, maar helaas trof zijn schot net geen doel. In de achtste minuut volgde een fraaie voorzet van diezelfde Tijn, maar nu mistte Beau maar net.

Maar in de 11e minuut was er zo’n prachtige aanval met weer een voorzet van Tijn, die ditmaal Jan vond en die had wel het geluk, dat je soms een beetje nodig hebt (0-2). Waarna in de 12e minuut een kopie van deze aanval (in de consternatie over zoveel overmacht  mistte ik de namen helaas) zelfs al 0-3 op het scorebord bracht.

Kortom: 0-3 binnen 12 minuten! Hoezo superieur, hoezo overmacht, hoezo moest er met minstens 3 doelpunten verschil gewonnen worden om op de eerste plaats te komen? Vragen, die snel, maar anders beantwoord zouden worden, want na die snelle, indrukwekkende 0-3 na absoluut imponerend samenspel in een hoog tempo van de JD1, zou het toch allemaal anders lopen. Misschien, dat de mannen na zoveel voorspoed een beetje overmoedig en wat slordiger werden, ik weet het ook niet, maar het begon allemaal net wat minder te lopen. In de 18e minuut zag Jeroen een strafcorner nog maar net naast gaan, maar het feit, dat Danilo na een van de eerste echte aanvallen van HDM de bal zo ongeveer van de doellijn moest redden, was een teken aan de wand. Immers, omdat de D1 aan een wat zwakkere periode was begonnen met veel plaatsfouten en een behoorlijk lager tempo, kreeg HDM de kans zich te herpakken en weer in zichzelf te gaan geloven. Hetgeen resulteerde in een heel mooie en loeiharde treffer na precies een half uur (1-3).

Alle aanleiding voor de coaches om te proberen onze jongens van de D1 in de pauze weer “bij de les te krijgen”, want het was toch immers duidelijk, dat er “veel meer in zou zitten dan die marge van twee doelpunten. Nou nam de HDM-ploeg net wat meer tijd voor een pauze, want ook daar hadden de coaches het druk met instructies, aanwijzingen, tactische lessen enzovoorts. De scheidsrechter, die overigens echt voortreffelijk floot en letterlijk alles zag, liet die tijdsoverschrijding maar even toe.

Hoe dan ook “kantelde de wedstrijd” na die verhelderende pauze (althans ik neem aan, dat die verhelderend was) absoluut niet. Want adviezen als “niet alles door het midden, desnoods schiet je de bal naar de maan, maar niet door het midden” bleken niet te helpen: ook in de 2e helft stond er een andere ploeg dan de ploeg van de eerste wonderbaarlijke 12 minuten. De D1 speelde niet slecht hoor en er waren ook wel degelijk kansen, maar het risico op 2-3 en dus onnodige spanning bleef 35 minuten lang over het veld en dus over de bezorgde supporters “hangen”. Tja, die kansen dus: een hele mooie al in de 6e minuut uit de combinatie Tijn – Jan, gered door de bepaald niet slechte HDM-keeper. Een schot van Beau een minuut later na weer zo’n mooie aanval, weer net naast. Een strafcorner in de 9e minuut, weer goed gekeept door de HDM-goalie. Kortom: die tweede helft leverde opnieuw in het begin een overwicht op van de D1, maar ditmaal bleven de doelpunten uit. Het schot van Wout in de 13e minuut was helaas ook net iets te zacht. Zeggen wij dan langs de kant hè, alsof het allemaal zo gemakkelijk is……..

De rest van de wedstrijd bepaalde eigenlijk het hele beeld van deze bijzondere “kraker”: een wedstrijd met twee gezichten. Twee keer een kwartier was JD1 absoluut superieur, twee keer een kwartier kon HDM zich herstellen. Er gebeurde overigens nog wel wat hoor in het tweede deel van de tweede helft: zowel kansen voor HVW (Tijn en Wout) als voor HDM, dat zelfs nog 3 strafcorners onbenut liet.

Maar ondanks die twee gezichten: 1-3 was een mooie overwinning hoe dan ook, volgens mij gaat de JD1 in deze competitie een belangrijke rol spelen!

Ton van Rijswijk, [email protected]