Gedragscode Jeugd en Alcohol
13-3-2019  |

In navolging van verschillende Westlandse voetbalverenigingen onderschrijft Hockeyvereniging Westland (HV Westland) ook de gedragscode Jeugd & Alcohol. Voorzitter Maarten van der Starre zette zijn handtekening onder de gedragscode. Hierin staan afspraken over rekening houden met jeugdleden als het gaat om alcohol in de sportkantine.

De gedragscode bestaat uit 10 afspraken over onder andere schenktijden en voorbeeldgedrag. Van der Starre is blij met de gedragscode: "Het is een bevestiging van het alcoholbeleid dat we al op HV Westland voeren. Fijn dat de gemeente Westland de sportverenigingen hierin ondersteunt. Wij kunnen dit niet zelfstandig tot een succes maken. Een effectieve samenwerking tussen de sportverenigingen, maatschappelijke organisaties en de gemeente Westland is cruciaal."

Andere sporten

Eerder ondertekenden Verburch, FC ’s-Gravenzande, Quintus voetbal en handbal, SV KMD, SC Monster, SV Honselersdijk, VV Westlandia, VV Naaldwijk, VV Maasdijk, VV Lyra en koepelorganisatie FEVO West de gedragscode. De ondertekening door HV Westland laat zien dat de gedragscode ook op verenigingen met andere sporten toepasbaar is.

Voorlichting

Het idee voor de gedragscode ontstond in 2017, tijdens een overleg tussen de werkgroep Alcohol- & Drugspreventie van gemeente Westland en de besturen van de verenigingen. De afgelopen drie jaar is er vanuit de werkgroep op veel van deze verenigingen ingezet op voorlichting over alcohol voor ouders, vrijwilligers en jeugd.

De werkgroep Alcohol- en Drugspreventie bestaat uit: Brijder, JGZ, Jeugdformaat, gemeente Westland, GGD Haaglanden, GGZ, Sportief Advies en Vitis Welzijn.