Zaalscheidsrechters opgelet!
19-1-2015  |

Hieronder een briefing van de KNHB als aanvulling op de zaalregels zoals deze bij jullie bekend zijn. Met name over het wel of niet laten nemen van een strafcorner als de officiele speeltijd verstreken is geeft deze briefing duidelijkheid. Succes met het fluiten van de overige zaalwedstrijden.

Vincent Leijh en Leen de Mos
Scheidsrechterscommissie

Instructie scheidsrechter:

1.De scheidsrechter heeft een geldige scheidsrechter kaart
2. De scheidsrechter dient zich minimaal 15 minuten voor aanvang bij de zaalleiding te melden.
3. De scheidsrechter draagt zaalschoenen met witte zolen dragen.
4. De scheidsrechter ziet erop toe dat beide teams in clubtenue spelen. Indien verwarring kan ontstaan door bijv. hetzelfde kleur shirt, dient het als tweede genoemde team een afwijkend tenue aan te trekken. Constateert hij dat een of meerdere spelers/speelsters niet in hun clubtenue spelen, dan dient hij deze spelers/speelsters uit te sluiten van het spelen van de wedstrijd en laat dit door de zaalleiding op het digitale wedstrijd formulier vermelden.
5. De scheidsrechter ziet erop toe dat de wisselspelers (inclusief veldspelers max.     12) en begeleiders (max. 4) van beide teams zich op de bank bevinden.
6. De scheidsrechter stuurt de uit het veld gestuurde spelers altijd naar de wedstrijdtafel. Hij geeft tevens aan voor hoeveel minuten deze speler uit het veld is gestuurd.
7. De scheidsrechter treedt op tegen spelers en begeleiders, die zich misdragen op en rond het veld.
8. De scheidsrechter blijft altijd bij het veld. Ballen die over de balk gaan, worden door de spelers zelf opgehaald.
9. De scheidsrechter laat altijd een strafcorner en een strafslag afmaken aan het einde van de wedstrijd.
10. De duur van de wedstrijd is vastgesteld op 1 x 35 minuten.
11. De scheidsrechter vult na afloop het digitale wedstrijdformulier in. Indien van toepassing noteert hij op het digitale wedstrijdformulier welke spelers uit het veld zijn gestuurd en waarom.